.:: INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY MALAYSIA, KUANTAN CAMPUS. KULLIYYAH OF PHARMACY. BATCH RX11's BLOG. TOGETHER WE SERVE THE UMMAH ::.

Wednesday 10 July 2013

10 Kesalahan Paling Hit Ketika Ramadhan.

 Bismilllahirrahmanirrahim....

1. Tidak sahur - Puasa org yahudi dan org Islam sama saja, kecuali puasa org Islam ada sahur. Sahur la walau dengan segelas air kosong. 

2. Sahur terlalu awal - Makan berat lewat malam dan tidur lalu bangkit selepas azan Subuh. Itu bukan sahur, itu supper. 

3.Terlebih tidur - Lebih tidur merugikan masa dan menyebabkan badan dan otak lemah. Tidur boleh diniatkan sebagai ibadah, tapi kalau over sangat dianggap bedebah.


4. Berbuka secara buffet sampai buncit - Ada juga yang sambung makan selepas solat Maghrib sehingga lewat malam. Tarawih pun tuang!

5. Membazar hingga membazir - Lapar mata. Setiap jenis makanan nak diborong. Tak habis, makanan dibuang.

6. Sambut Hari Raya mengalahkan Ramadhan - Bulan Ramadhan yang dimuliakan Allah, bukan Syawal. Syaitan dibelenggu pada Ramadan dan dibebaskan pada 1 Syawal

7. Solat tarawih tapi tak qiamullail pada laylatul qadr - Nabi kadang2 meninggalkan tarawih. Tapi Nabi akan struggle pada 10 malam terakhir untuk cari laylatul qadr. Pahala bonus 1000 bulan tu. Wow!

8. Puasa tapi tak solat - Pahala puasa pending , sebab tak solat. Ayoyo!

9. Sibuk beribadah, lupa cari ilmu - Bulan Ramadan perlu juga dicari ilmu di dalamnya. Semua ibadah takde guna tanpa ilmu. Ada juga yang larang tazkirah ketika Ramadhan.


10. Gagal upgrade iman selepas lalui Ramadhan - Ibarat dah harungi sungai yang jernih dan segar , tapi kotoran di badan sengaja tak dibersihkan. Ramadhan Kareem!

Selamat berpuasa. Let us make this Ramadhan is the best Ramadan ever!


Source: Facebook

footnote: Fasting is a shield for you to withstand the nafs. So, make it strong!!

No comments: